Een ondernemingsplan klinkt voor velen mensen al saai in de oren wanneer ze het horen, waarom? Vragen ze zichzelf af? Een bedrijfsplan wordt ook wel “De spiegel” genoemd.
Je houdt jezelf voor hoe jij dingen aanpakt en gemotiveerd blijft, want maak je opeens hele verschillende keuzes en ga je van je pad afwijken dan kan het nog wel eens fataal aflopen.




Wanneer je een ondernemingsplan gaat realiseren wordt er ook vanuit gegaan dat jij  het nodige onderzoek al hebt gedaan, bijvoorbeeld:  Hoe groot is de concurrentie, koop ik gelijk een eigen pand of opereer ik de eerste periode vanuit huis? Hoe richt ik de boekhouding in en hoe regel ik de belastingzaken? Hoevaak moet ik BTW afdragen en welk percentage moet ik in rekening brengen? Dit zijn allemaal zaken waarbij je van tevoren over nagedacht moet hebben! Want eigenlijk als je dit niet hebt gedaan dan “Doe je maar wat”.




In een ondernemingsplan.

In een ondernemingsplan komt precies te staan hoe jij het vanaf nu gaat doen, het plan van aanpak! Hoe veel gaat mijn producten of diensten kosten? Hoeveel BTW moet ik berekenen? Waar stop ik de winst in? Hoeveel procent investeer ik weer terug in het bedrijf? Of moet ik eerst nog leningen of enkele schulden afbetalen?
Houd de spiegel dus goed voor je en wijk niet van het pad af dat op papier staat.
Denk hierbij aan hoe minder personeel je hoeft te betalen hoe goedkoper je je diensten/producten kan aanbieden, personeel is een deze tijd een dure zaak maar bezuinig hier vooral niet op wanneer het wel nodig moet zijn.  

De winsten

Geld is heel belangrijk, want wat investeer jij? Wat spaar jij? En wat behoudt je zelf? Voorheen werd dit allemaal geregeld door je werkgever maar dit verloopt nu anders, zet goed op papier wat er met het geld gebeurt en laat alles verlopen via je zakelijke rekening zodat je privé betalingen gescheiden kan houden van zakelijke betalingen, een bouwbedrijf maakt bijvoorbeeld meer onkosten dan een vertaler, kortom omdat een bouwbedrijf zijn spullen nodig heeft om zijn beroep te kunnen uitoefenen ( En niet te bedenken dat sommige spullen op zijn tijd onderhoud nodig hebben/toe zijn aan vernieuwing/spullen kapot gaan). Houdt dus ook geld opzij voor nodige reparaties wanneer jij een bedrijf gaat runnen met veel onkosten. Dit noemen we ook wel een buffer aanhouden.

Hou er rekening mee dat wanneer je winst maakt je meestal ook BTW moet afdragen. Reserveer deze BTW zodat je niet in moeilijkheden komt.